Jaka dzienna porcja witaminy D dla dziecka? Poradnik rodzica

 

Dlaczego witamina D jest taka ważna i jak ją uzupełniać w diecie dziecka?

Witamina D, zwana również „witaminą słońca”, to bardzo istotny czynnik wspomagający zdrowy wzrost i rozwój malucha. Prawidłowa ilość tej witaminy w organizmie zapewnia mocne kości i zęby, a także prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Co musisz wiedzieć o roli witaminy D w diecie dziecka?

Rola witaminy D dla rozwoju dziecka

Witaminę D, podobnie jak pozostałe witaminy, należy dostarczać z pożywienia, w tym także uwzględniając suplementy diety. Organizm człowieka nie jest bowiem w stanie wytworzyć samodzielnie witamin, które są niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

Bardzo istotna jest odpowiednia ilość witaminy D w diecie w pierwszym roku życia dziecka. Ile witaminy D dziennie może suplementować malec? W pierwszych 12 miesiącach życia nasze pociechy mają aż sześciokrotnie większe (w przeliczeniu na kilogram masy ciała) zapotrzebowanie na witaminę D niż dorośli [1].

Optymalny poziom witaminy D w organizmie dziecka jest istotny przede wszystkim ze względu na:

Ile witaminy D dziennie może suplementować dziecko?

W ile witaminy D uzupełnić dietę malucha? Podstawą zadbania o dobry poziom witaminy D jest włączenie do codziennego menu produktów w nią bogatych, a przy tym dostarczających także wapnia i kwasów omega. Korzystnym rozwiązaniem jest równoległe uzupełnienie menu dziecka o witaminę D w postaci suplementu diety. Ustalona dzienna porcja i pełna kontrola nad tym, ile witaminy D dziecko spożywa, a także wygodny sposób podania – to trzy czynniki, które w największej mierze wpływają na wybór konkretnego suplementu diety.

Suplementowanie witaminy D jest uzależnione od wieku i wygląda następująco:

Jak szybko uzupełnić zrównoważoną dietę w witaminę D?

Jednym z najprostszych sposobów na naturalną suplementację witaminy D jest ekspozycja skóry na słońce (pamiętając o jej ochronie przed promieniowaniem UVA/UVB). W naszym klimacie dostarczenie organizmowi optymalnej dawki tej witaminy wyłącznie w ten sposób jest jednak wysoce utrudnione, ponieważ słońca jest stosunkowo mało. Warto jednak skorzystać z tej możliwości w pełni! W słoneczne dni ubierajmy dzieci tak, by wystawiać na słońce ich przedramiona, nogi oraz buzię. Wystarczy kwadrans korzystania z pięknej pogody, by organizm był w stanie wyprodukować witaminę D.

Poza tym dietę można uzupełnić w witaminę D, wspomagając się suplementami zawierającymi ją w odpowiedniej ilości. Pamiętajmy, że przed suplementacją witaminą D warto wykonać zalecane przez specjalistów badanie 25-(OH)D we krwi oraz skonsultować jego wynik z lekarzem lub farmaceutą. Na tej podstawie ustalona zostanie indywidualna suplementacja.. Pamiętajmy, że więcej nie zawsze znaczy lepiej.

Na co dzień należy bezwzględnie postawić na regularne dbanie o dobrą, odżywczą dietę i zdrowy tryb życia. Spacer w słońcu, morskie ryby na obiad, regularnie jedzenie jajek i produktów mlecznych to dobre sposoby na to, by dostarczyć organizmowi niezbędnej dla zachowania zdrowia dawki witaminy D. A jeśli zastanawiasz się, jak szybko uzupełnić dietę malca w witaminę D, sięgnij po wysokiej jakości, sprawdzone suplementy diety dla dzieci.

[1] 1000dni.pl – Suplementacja witaminy D przez cały rok

[2] Wytyczne dla lekarzy rodzinnych dotyczące suplementacji witaminy D, Zalecenia opracowane przez Polską Grupę Roboczą International University Family Medicine Club, Forum Medycyny Rodzinnej 2013, tom 7, nr 2, 55–58.

Przeczytaj więcej

suplement diety