Zdrowa dieta dla dziecka. Jaki jadłospis dla malucha?

 

Zdrowa dieta dla dziecka. Co włączyć do jadłospisu malucha?

Dieta ma ogromne znaczenie dla zdrowia każdego dziecka. To podstawa właściwego rozwoju i inwestycja na całe życie. Sprawdź, jakie produkty powinny znaleźć się w diecie dla dziecka i o czym lepiej nie zapominać. Miłej lektury!

Co powinno znaleźć się w diecie dla dziecka? 

Dieta dzieciaków powinna być lekkostrawna, bogata w warzywa, owoce oraz najlepiej produkty o niskim stopniu przetworzenia. Zadbaj więc o to, aby maluszkowi dostarczyć dzienną dawkę składników odżywczych i witamin, które wspomogą jego odporność oraz prawidłowe funkcjonowanie jego kości, mięśni i układu nerwowego. Mowa na przykład o:

• witaminie D — pomaga w rozwoju i utrzymaniu zdrowych i mocnych kości oraz zębów, wspiera utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi;
• witaminie E — jest silnym przeciwutleniaczem – oznacza to, że wspomaga organizm w ochronie przed stresem oksydacyjnym;
• witaminie C —wspiera odporność, pozwala zachować sprawną pracę układu nerwowego i zwiększa przyswajanie żelaza;
• wapniu — przyczyniającym się do prawidłowego krzepnięcia krwi, a także utrzymaniu kondycji kości i zębów;
• magnezie —pomagającego w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, dobrą pracę mięśni i zdrowie układu kostnego;
żelazie — odpowiedzialnym za pomoc w prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, transporcie tlenu w organizmie oraz podziale komórek
W zdrowej diecie dla dziecka warto unikać tłustego mięsa, dużej ilości nabiału oraz pustych kalorii zawartych w niepełnowartościowych produktach takich jak słodkie przekąski czy fast food.

Pamiętaj również o zachowaniu równowagi w posiłkach. Wprowadź pięć pełnowartościowych posiłków dziennie i podawaj je co trzy lub cztery godziny. Dzięki temu maluch nie będzie miał ochoty na podjadanie. Co więcej, karmienie powinno również odbywać się w przyjaznej i spokojnej atmosferze. Wtedy dziecko będzie kojarzyć tę czynność z czymś miłym i pożytecznym. Krzyk, nerwy i niepokój może wywołać w nim niechęć do jedzenia.

Zdrowy jadłospis dla dziecka 

Jak skomponować dietę dla dziecka, aby była bogata we wszystkie odżywcze składniki i pozytywnie wpływała na jego rozwój? Mamy dla ciebie krótką rozpiskę jadłospisu[1]. Możesz się zainspirować i wdrożyć do menu swojej pociechy. Pamiętaj, aby każdy posiłek był nie tylko pełnowartościowy, ale również atrakcyjny wizualnie. Dzięki temu dziecko chętniej go zje i będzie mieć przy tym dobrą zabawę!

Pierwszy posiłek może składać się z owsianki na mleku albo wodzie, zupy mlecznej, lub muesli z jogurtem. Do tego dołączmy sezonowe owoce. Drugim wariantem mogą być kanapki z warzywami, żółtym lub białym serem i ewentualnie wędliną od sprawdzonych dostawców.

Na drugie śniadanie idealne będzie smoothie (mus) z owoców lub warzyw na bazie jogurtu albo mleka.

Pierwsze danie obiadowe może składać się z zupy tudzież zupy-krem na bazie warzyw, zaś drugie z kasz, ryżu, makaronu, ziemniaków, warzyw w formie surówki lub sałatki oraz wysokiej jakości mięsa i ryb. Unikaj smażenia w głębokim oleju. Najlepiej, aby dania w diecie dla dziecka były przygotowywane na parze lub wodzie albo było poddane duszeniu, pieczeniu albo grillowaniu.

Zaserwuj swojemu maluszkowi przekąskę w formie świeżych owoców w postaci sałatki, owocowego smoothie albo domowego ciasta z owocami. Możesz dodać do tego mleko, jogurt naturalny, biały serek lub twarożek.

Na ostatni posiłek dwie godziny przed snem podaj dziecku coś lekkostrawnego. Może być to omlet, zupka mleczna, kaszka mleczno-ryżowa czy kanapki np. z sałatą, serem i pomidorem.

Co dodatkowo można wprowadzić do diety dla dziecka?

Jadłospis dla dziecka warto również uzupełnić w produkty, które zadbają o jego naturalną barierę ochronną organizmu. Jest to szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy odporność twojej pociechy jest najbardziej narażona na wyzwania.. Linia produktów Zatogrip to suplementy diety w formie kropli, syropu, płynu lub tabletek. Zawierają one witaminy i składniki mineralne oraz wysokiej jakości ekstrakty roślinne, w tym witaminę C naturalnie występującą w owocach aceroli. Ponadto w składzie produktów płynnych nie znajdziesz  sztucznych aromatów i barwników – smak i kolor nadają produktom sproszkowane owoce malin!

 

[1] https://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-aa443e24-7856-4bf4-98ad-d5279f440088

Przeczytaj więcej

suplement diety