Co na zadbanie o dobrą kondycję organizmu?

Sprawne funkcjonowanie organizmu to podstawa satysfakcjonującej jakości życia. Właściwa dieta, ruch, mniejszy stres i długi sen znacząco wspomagają kondycję fizyczną i psychiczną twojego maluszka. Jeśli jakiś czynnik zostanie zaniedbany, sprawność układu immunologicznego staje przed wyzwaniem. Co więcej, układ immunologiczny dzieci się dopiero uczy i rozwija, więc jest to dla niego dodatkowo wymagające. Poznaj kilka podstawowych zasad, które zapewnią dziecku dobrą kondycję organizmu i radość z życia.

Jak działa układ odpornościowy?

Układ immunologiczny człowieka składa się z wielu narządów, w których powstają i pracują komórki odpornościowe. Są to tak zwane organy limfatyczne: szpik kostny, śledziona, węzły chłonne, grasica i migdałki. Jeśli dbamy o nie odpowiednio, są w stanie skutecznie ochronić nasz organizm, zapewniając zdrową odpowiedź immunologiczną.

Człowiek rodzi się z tak zwaną „odpornością wrodzoną”. Następnie zyskuje „odporność swoistą” (nabytą), która powstaje podczas kontaktu organizmu z czynnikami zewnętrznymi. Komórki układu immunologicznego żyją około 36 godzin – mają jednak tendencję do odnawiania. Nie zwalnia to jednak z obowiązku dbania o odpowiednią kondycję organizmu co dnia. Jest to ważne szczególnie dzieci, u których układ odpornościowy dopiero się kształtuje, inaczej niż ma to miejsce u osób dorosłych¹.

Od czego zależy dobra odporność?

Prawie 4/5 wszystkich komórek odpornościowych znajduje się w układzie pokarmowym. Dlatego to, co podajesz na talerzu swojemu maluszkowi, ma ogromne znaczenie. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy odporność organizmu mierzy się z wieloma wyzwaniami. Pamiętaj, że dieta bogata w warzywa i owoce pozytywnie wesprze funkcjonowanie organizmu dziecka oraz zadba o jego barierę ochronną. Jakie składniki odżywcze są ważne dla twojej pociechy?

  • Białka (zwierzęce i z roślin strączkowych)
  • Tłuszcze (roślinne i zwierzęce)
  • Węglowodany (proste i złożone)
  • Witaminy
  • Składniki mineralne

Pełnią one funkcje:

  • budulcową – odpowiadają za prawidłowe tworzenie, odbudowę i utrzymanie tkanek;
  • energetyczną – dostarczają energii;
  • regulującą – biorą udział w procesach zachodzących w ciele².

Oprócz wyżej wymienionych składników odżywczych bardzo ważna jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu (spacer, jazda na rowerze, rozrywka na placu zabaw), długi sen oraz dbanie o zdrowie psychiczne. Niski poziom stresu zapewnia optymalne warunki dla układu odpornościowego dziecka. Dlatego tak ważna jest nauka odpowiedniej relaksacji, wyciszenia i odprężenia. Pamiętaj również, że otoczenie, w którym znajduje się twój maluch, ma ogromne znaczenie w procesie nauki i regulowania przeżywanych przez dziecko emocji. W pierwszym okresie życia dziecko chłonie wiedzę poprzez obserwację otoczenia. To wszystko ma ogromny wpływ na jego funkcjonowanie i budowanie relacji społecznych w kolejnych latach.

Jakie witaminy dla maluszka?

W diecie dziecka powinno znaleźć się dużo świeżych owoców i warzyw oraz wysokiej jakości mięso, ryby, jajka, produkty mleczne i pełne ziarna (owies, brązowy ryż czy kasza). W razie potrzeby warto jednak uzupełnić ją w suplementy, które dopełnią dietę maluszka odpowiednią ilością witamin i minerałów. Mowa o na przykład witaminie D (inaczej „witaminie słońca”), która syntetyzuje się w organizmie człowieka w momencie większej ekspozycji na słońce. Między innymi odpowiada ona za:

  • utrzymanie zdrowych kości;
  • pomaga w prawidłowym wchłanianiu i wykorzystywaniu wapnia oraz fosforu;
  • pozwala zachować zdrową odporność;
  • bierze udział w procesie podziału komórek;
  • pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni.

Organizm człowieka nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć witaminy D, dlatego w okresie jesienno-zimowym, kiedy dostęp do naturalnej suplementacji promieni słonecznych jest ograniczony, należy znaleźć sposób jak dostarczać w odpowiedniej ilości np. z wykorzystaniem suplementacji. Dla maluszków najlepsze będą krople, które łatwo rozpuszczają się w buzi i pozwalają na efektywne przyswojenie witaminy D z dietą³.

Kolejną witaminą niezbędną dla dobrej kondycji organizmu maluszka jest witamina C (np. w formie kwasu L-askorbinowego). Najlepiej dostarczać ją z posiłkiem. Znajdziesz ją między innymi w papryce, brokułach, truskawkach, natce pietruszki oraz owocach aceroli. Dodatkowo można także wesprzeć się suplementacją. Zwróć jednak uwagę na skład suplementu – warto, aby witamina C była pochodzenia roślinnego. Witamina C:

  • wspomaga odporność;
  • zwiększa przyswajalność żelaza;
  • pomaga w regeneracji zredukowanej formy witaminy E;
  • zapewnia ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym;
  • przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia;
  • wspiera prawidłową produkcję kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania dziąseł, chrząstki, kości, skóry, zębów i naczyń krwionośnych.

Dietę maluszka uzupełnij również w witaminę A (odpowiada za utrzymanie prawidłowego widzenia i sprawne funkcjonowanie układu odpornościowego), cynk (pozwala zachować zdrową kondycję skóry), żelazo (pomaga w prawidłowym transporcie tlenu w organizmie).