Rola snu w utrzymaniu dziecięcej odporności

 

Rola snu w utrzymaniu dziecięcej odporności 

Sen jest niezwykle ważny w życiu każdego człowieka, niezależnie od wieku. To właśnie wtedy następuje pełna regeneracja organizmu – bez tego nie jesteśmy w stanie normalnie funkcjonować.

Sen u dziecka to również czas intensywnego rozwoju, przyswajania nowych informacji oraz pielęgnowania odporności. Sprawdź, co zrobić, kiedy dziecko nie regeneruje się podczas snu i jaki ma to na niego wpływ. Dowiedz się również, jak dodatkowo wspomagać jego odporność.

Wpływ snu na rozwój dziecka 

Sen odgrywa kluczową rolę w rozwoju twojego dziecka. W tym czasie zachodzą bardzo ważne zmiany w jego mózgu, które odpowiadają m.in. za: koncentrację uwagi, porządkowanie informacji zgromadzonych w ciągu dnia oraz zapamiętywanie czynności, których dotychczas się nauczył. Nic dziwnego, że nasze małe pociechy potrafią przespać nawet kilkanaście godzin. Dzieci, w zależności od wieku, powinny spać od 10 do nawet 18 godzin na dobę!

Sen a odporność – jaki ma wpływ na zdrowie maluszka?  

Układ immunologiczny kształtuje się już w okresie prenatalnym. Matka dostarcza przez pępowinę wraz z krwią składniki odżywcze oraz immunoglobuliny IgG, które budują tymczasową odporność płodu. Następnie po porodzie dziecko wytwarza własne przeciwciała IgG, które dodatkowo wzmacniane są poprzez pokarm matki oraz sen[1].

 

Jak wcześniej wspomnieliśmy, to właśnie w trakcie snu najintensywniej zachodzą procesy rozwojowe w mózgu twojego malucha. To jednak nie wszystko. W tym czasie przysadka mózgowa wytwarza hormon wzrostu. To znaczy, że kiedy dziecko śpi, to również rośnie. Dodatkowo jego mięśnie i narządy wewnętrzne mogą się spokojnie zregenerować i zrelaksować.

Dlaczego sen u maluszków jest tak ważny? 

Sen u dzieci jest niezbędny do prawidłowego rozwoju i wykształcenia prawidłowego funkcjonowania odporności. Kiedy sen jest krótki dziecko staje się marudne, osowiałe, ma problem z koncentracją i koordynacją ruchową. Niewystarczająca ilość snu wpływa także niekorzystnie na jego gospodarkę hormonalną, co może prowadzić w długiej perspektywie nawet do nadmiernego gromadzenia masy. Organizm nie ma również czasu się zregenerować, przez to jego bariera ochronna nie działa w pełni swoich możliwości.

 Co robić, kiedy dziecko ma problem ze snem?

Kilkumiesięczne dziecko nie rozróżnia jeszcze dnia od nocy. Dlatego przed snem dziecka wprowadź pewne rytuały, które będą ułatwiać zasypianie, nastrajać i kojarzyć się z miłym doświadczeniem. Pomocne jest karmienie, przytulanie, zapach matki, kołysanki lub delikatny masaż. Dziecko w czasie zasypiania powinno poczuć się bezpiecznie i komfortowo.

 

Zadbaj również o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu. Przed położeniem malucha do łóżka możesz także wywietrzyć pokój. Wszystkie urządzenia elektroniczne (telewizor, komputer, tablet, telefon komórkowy) nie powinny znajdować się w zasięgu wzroku. Nie wprowadzaj też nerwowej atmosfery – dziecko, zamiast się wyciszyć, staje się wtedy pobudzone i zlęknione[2].

Jak wspierać odporność dziecka? 

Ważną rolę w zachowaniu prawidłowej odporności dziecka odgrywa dieta uzupełniona w razie potrzeby o suplementy, ruch i sen. Dieta musi być bogata w owoce i warzywa oraz pełnowartościowe produkty spożywcze. W razie potrzeby możemy również uzupełniać jadłospis malucha w odpowiednie suplementy. Szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy organizm dziecka potrzebuje szczególnego wsparcia.. Można sięgnąć wówczas po Zatogrip – suplement diety, którego składniki wspierają naturalną odporność i drogi oddechowe twojej pociechy.

 

Nie zapominaj również o dziennej dawce aktywności fizycznej. Przebywanie na świeżym powietrzu ćwiczy i hartuje odporność. Co więcej, dziecko poznaje wtedy naturę, buduje ciekawość świata, rozwija kreatywność i na pewno dobrze się przy tym bawi. Po wszystkim zapewnij swojemu maluchowi odpowiedni czas na odpoczynek, relaks i regenerację. Sen u dzieci, jak wcześniej wspomnieliśmy, jest niezwykle ważny w procesie rozwoju i dbania o odporność.

[1] https://www.acusmed.pl/blog/jak-sen-wplywa-na-zdrowie/

[2] http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/253/ZSRQ73~K.PDF#page=151

Przeczytaj więcej

suplement diety